NAPOTKI IN IDEJE ZA PREŽIVLJANJE ČASA Z OTROKOM
Dnevna rutina nam omogoča predvidljivost in občutek varnosti. Otrok naj ve kaj sledi in bo posledično lahko bolj samostojen v igri in skrbi zase (zajtrk, oblačenje, igra, malica, kosilo, odhod v naravo, malica, igra, priprava na spanje) – poskušajte ohraniti podobno časovno rutino dneva, kot so jo navajeni. Odrasli v svojih mislih pripravljamo načrte kaj vse bomo počeli te dni, otroci pa morajo običajno slediti našim navodilom in velikokrat za izvedbo izvejo tik pred zdajci – to jih zmede in ker ni predvidljivosti, se začnejo pretirano obračati na starše oziroma odrasle. Za občutek varnosti, sprejetosti, dobrega kontakta z otrokom zagotavljajmo predvidljiv potek dneva.
Ko se odločimo za dejavnosti izven rutine, jih vnaprej napovejmo otrokom oz. skupaj oblikujmo načrt dneva /dejavnosti; npr. zvečer ali po zajtrku seznanimo otroka kaj bomo počeli tekom dneva (če pripravljamo npr. daljši izlet v naravo ali kosilo izven običajne ure – skratka, predstavite mu potek dneva, da bo otrok vedel kaj sledi – otrokom je v veliko pomoč slikovna opora dnevne rutine (informacije še najmanj sprejemajo preko slušnega kanala); skupaj lahko narišete kartice za posamezen del dneva in jih prilepite po časovnem zaporedju. Tako bo otrok sam lahko pogledal kaj sledi.
Nekaj idej si lahko ogledate na
https://www.pinterest.com/pin/328551735316841957/ ali na
https://www.pinterest.com/pin/13862711336563757/
Otrok potrebuje vsakodnevno gibanje in doživljanje vsebin preko vseh svojih čutil – najboljši poligon za igro in dobro počutje je NARAVA še posebno v teh dneh - pojdite v gozd, ob reko, na travnik in bližnji hrib, kjer ni veliko ljudi. Narava je prostor, ki omogoča zadovoljitev senzomotoričnih potreb otroka, ki so pogoj za njegov celostni razvoj in posledično za njegovo dobro počutje. Pomagajte mu pri začetni igri, tako da npr. naredite hiško iz palčk za mravljice, opazujete razne žužke, ki lezejo po tleh ali preprosto poslušate različne zvoke v okolici. Iščite imena stvari na posamezen glas, poiščite vejo, na kateri se lahko otrok guga, povaljajte se po suhi travi ali se kotalite po hribčku, mečite kamenčke/žabice v potok, rišite v pesek, s kredami narišite ristanc, igrajte se z žogo… Tako bo otrok dobil dovolj možnosti za potiskanje, skakanje, metanje predmetov, vrtenje, valjanje, plazenje, plezanje, naslanjanje, dvigovanje, prenašanje, vlečenje, vohanje, tipanje, gnetenje, stiskanje… S tem bo otrok zadovoljil vse tiste potrebe, ki nas starše včasih jezijo, ko jih otroci počnejo v stanovanju - še posebno, če je v družini več otrok. Doma lahko mečete plišaste igrače v koš za perilo (kdo jih več zadene?), si podajate balon ali klopko volne, otrok se lahko plazi skozi tunel, ki ga oblikujemo z zaporednim nizom stolov ipd.
Posamezne elemente, ki se izvajajo v okviru specialno pedagoških obravnav lahko vsaj delno nadomestite z aktivnostjo otroka pri domačih opravilih ter igrah doma in v naravi. Otrok preko teh dejavnosti razvija fino motoriko, grafomotoriko, prostorsko orientacijo na ploskvi in v prostoru, krepi drobne mišice prstov, razvija govorni aparat, vidni sistem, gibalni sistem, vztrajnost, pozornost, koncentracijo… pri tem pa se tudi zabava, druži z vami in doživlja potrditve preko uspešno opravljenih opravil in vaše pohvale.
Primeri dejavnosti: obešanje perila, pripenjanje ščipalk, zlaganje stvari na police, gnetenje testa, brisanje mize, brisanje okenskih stekel v liniji od zgoraj navzdol in od leve proti desni, razvrščanje oblačil po barvah, velikosti in vrstah, pisanje s prstom v zdrob, moko, mivko ali pesek, oponašanje zvokov vozil, vetra, živali, pojavov v naravi…
Iz papirja naredite skupaj z njim avtocesto in zraven prilepite hiške iz čajnih škatlic ali na podoben način oblikujte otroško igrišče, ki je v tem času otrokom nedosegljivo. Ob tem sprašujte otroka kaj se
dogaja, pripovedujte in oblikujte zgodbo ter tako krepite pojme, besedni zaklad, posamezne glasove...
Ustvarjajte iz odpadne embalaže – te ne bo nikoli zmanjkalo. Izvirne primere doma izdelanih družabnih didaktičnih iger lahko najdete na:
http://pefprints.pef.uni-lj.si/3615/1/UL_PEF_-_Petra_Kovac_-_Diplomsko_delo.pdf
Še nekaj koristnih povezav do idej za preživljanje časa z otrokom
- Ropotarnica - taborniške ideje za igre v naravi tudi za družine s predšolskimi otroki:
- Ideje za izdelavo zabavnih iger iz embalaže ter polno drugih za razvijanje ustvarjalnosti, čutil in gibanje (v angleščini, z zelo nazornimi fotografijami):
https://www.pinterest.com/pin/648448046330367842/ in
https://www.pinterest.com/pin/158118636895015008/
- Veliko idej za razvijanje fine motorike najdete na:
https://www.center-motus.si/fina-motorika/
- Vaje in ideje logopedov za razvoj govora, jezika:
https://www.logopedskikoticek.si/
- Govorne igrice za pospeševanje izreke:
http://www.downovsindrom.si/prenosi/Govorne%20-igrice-za-pospesevanje-izreke.pdf
- Gibalne igre s petjem – Bansi:
http://pefprints.pef.unilj.si/1318/1/gibalne_igre_s_petjem_bansi.pdf
- Spletna stran Kam z mulcem:
https://kamzmulcem.si/kaj-poceti-v-casu-samoizolacijenasveti-za-kvalitetno-prezivet-cas-z-mulci/
- Preko spleta si oglejte prosto dostopne predstave Lutkovnega gledališča Ljubljana:
http://www.lgl.si/si/predstavitveni-video
- Člani Mestne knjižnice Ljubljana si lahko kadar koli izposodite otroške knjige v elektronski obliki preko sistema BIBLOS. Več na:
https://www.biblos.si/kategorija/e-knjige-za-otroke
https://www.mklj.si/gradivo/biblos?gclid=EAIaIQobChMI9qH7i8Sx6AIVFuDtCh16Xg8NEAAYASAAEgLO_PD_BwE
Vsem staršem in otrokom želimo veliko igrivih, ustvarjalnih in sproščenih trenutkov!
Pripravili: Marjanca Kavčič Pečnik, Vrtec Jelka
Pia de Paulis Debevec, Vrtec Viški gaj